Informatica 4t


Unitat didàctica 5. Imatge i so.

criteris d’avaluació

1Compaginar informàtica i oci, detectar i diferenciar els aspectes socials i educatius dels jocs.

2Conéixer els distints formats d’emmagatzemament i saber quins són els adequats per a cada cas.

3Saber convertir entre els distints formats.

4Integrar ofimàtica, multimèdia i presentació digital

5Usar un editor per a fer dibuixos vectorials
1Edició i visualització d’imatges. Adquisició d’imatges. Formats gràfics. Paràmetres de les fotografies

1.-Conceptes, elements i operacions d’edició.
Una imatge digital, també anomenada gràfic digital, és una representació bidimensional d’una imatge utilitzant bits (uns i zeros). Depenent de si la resolució de la imatge és estàtica o dinàmica, pot tractar-se d’un gràfic rasteritzat (Una imatge rasteritzada, també anomenada bitmap, imatge matricial o pixmap, és una estructura o fitxer de dades que representa una reixeta rectangular de píxels o punts de color, anomenada ràster, que es pot visualitzar en un monitor d’ordinador, paper o un altre dispositiu de representació) o d’un gràfic vectorial. A menys que s’indiqui el contrari en general per imatge digital s’entén gràfic rasteritzat.
1.1-Conceptes: mapa de bits, píxel, color, mostreig.
Per visualitzar un imatge digital es requereix un programa de visualització que converteixi la informació binària continguda en el fitxer en punts de color perceptibles per l’ull humà, anomenats píxels. Un píxel o píxel (acrònim de l’anglès picture element, “element d’imatge”) és la menor unitat homogènia en color que forma part d’una imatge digital, ja sigui aquesta una fotografia, un fotograma de vídeo
Una imatge bitmap o mapa de bits és la que es guarda emmagatzemant tots els punts o píxels que la componen amb la seva brillantor, el seu color el que fa que sigui un arxiu de grans dimensions. La seva qualitat depèn del nombre de punts que la componen i del nombre de colors que s’empra, més colors més qualitat ..

1.2Elementos: objectes, textos, formes, colors, tons, contorns,
efectes, vores, marcs, brotxes, pincelels, capes, paletes, màscares,
Els elements més importants d’una imatge gràfica són:
Profunditat de color o nombre de colors emprats.
Textos: textos inclosos sobre la imatge
Capes:: plànols sobre els quals es col · loquen els elements o s’apliquen efectes i que en superposar donen l’aspecte final a la imatge
Objectes: aquests són els elements independents que es donen en les imatges vectorials
Contorn: és la línia que delimita l’objecte en les imatges vectorials
Farcit és l’àrea que queda tancada en el contorn
Pinzells i brotxes: són eines de dibuix que poden tenir diverses formes de traçat.
Paletes: quadres de diàleg des dels de modificar i controlar la imatge
màscares: aquesta eina ens permet aïllar i protegir zones de la imatge per tractar la resta.

Una imatge rasteritzada, també anomenada bitmap, imatge matricial o pixmap, és una estructura o fitxer de dades que representa una reixeta rectangular de píxels o punts de color, anomenada ràster, que es pot visualitzar en un monitor d’ordinador, paper o un altre dispositiu de representació) o d’un gràfic vectorial. Llevat que s’indiqui el contrari en general per imatge digital s’entén gràfic rasteritzat.
Una imatge rasteritzada a color (o pixmap) normalment tindrà píxels amb vuit bits per a cada un dels components del seu color (vermell, verd i blau), tot i que hi ha altres mètodes de codificació per a aquest tipus d’imatges
Les imatges digitals es poden obtenir de diverses formes:
 Per mitjà de dispositius de conversió analògica-digital com els escàners i les càmeres digitals.
 Directament mitjançant programes informàtics, com per exemple realitzant dibuixos amb el ratolí (informàtica) o mitjançant un programa de renderització 2D.
Les imatges digitals es poden modificar mitjançant filtres, afegir o suprimir elements, modificar la seva mida, etc. i emmagatzemar en un dispositiu d’enregistrament de dades com per exemple un disc dur.
Per visualitzar un imatge digital es requereix un programa de visualització que converteixi la informació binària conté el fitxer en punts de color perceptibles per l’ull humà, anomenats píxels (Un píxel o píxel (acrònim de l’anglès picture element, “element d’imatge”) és la menor unitat homogènia en color que forma part d’una imatge digital, ja sigui aquesta una fotografia, un fotograma de vídeo) i un dispositiu que permeti la renderització, típicament una pantalla d’ordinador.
2.-Visualització d’imatges
Els visors d’imatges, ens mostren els continguts gràfics d’una carpeta d’una forma ràpida i ordenada al costat d’altres petites capacitats de gestió i edició, com la creació de catàlegs, inclusió de comentaris, rotacions i simetries, etc
Capaços de visualitzar pràcticament tots els tipus de fitxer incloses les animacions GIF. Ens permet, entre altres capacitats:
Afegir comentaris a les imatges.
Crear catàlegs per organitzar els nostres fitxers gràfics.
Realitzar passis de diapositives.
Imprimir imatges directament.
Col · locar alguna imatge seleccionada com a fons d’escriptori.
Cerca imatges
Crear una imatge índex que contingui previsualitzacions en miniatura d’un conjunt d’imatges.
Tot això a través d’una interfície molt intuïtiva que permet un maneig molt senzill de la Exemples: Ull del GNOME, gThumb, ACDSee i IrfanView

3.-Adquisició d’imatges. Es tracta del procés de transferir imatges a un ordinador des d’un dispositiu extern: càmera digital, escàner USB,, etc Des d’una càmera digital:  En la manera càmera és necessari un programa que permeti realitzar la transferència de la informació. Aquest programari normalment inclou la possibilitat de retoc fotogràfic  mode USB: la càmera funciona com una memòria flash  Mode targeta de memòria: La targeta s’extreu directament de la càmera i s’introdueix en el targeter de l’ordinador transferint així la informació. Es pot digitalitzar una imatge amb un escàner amb un assistent que ve amb el sistema operatiu.

 Activitats
Cliqueja i descarrega l’arxiu amb les activitats bàsiques en gimp.Si aquest programa no hi es al teu ordirnador hauras de descarregar-lo de la xarxa e instalar-lo

3.1 Operacions d’edició: moure, rotar, duplicar, agrupar, escalar

Al guardar una imatge amb programari per a tractament de les mateixes podem convertir el seu format.
Recordem que els formats responen al tipus de compressió a què són sotmeses, jpg, gif, etc.
Amb aquest tipus de programes podem retocar imatges i fins i tot modificar totalment
Algunes de les accions més usuals són:
moure: permet traslladar l’àrea seleccionada a qualsevol punt del fons
Rotar: permet girar l’element seleccionat els graus que es desitge.
Duplicar: permet fer una còpia de l’element seleccionat
Agrupar: permet unir en un sol objectes diversos objectes seleccionats.
Escalar: permet canviar les dimensions l’objecte seleccionat de manera proporcional

Activitats

1Investiga i fes un llistat de formats d’imatge indicant quin es la compresió de l’imatge i quina es la perdua que aquesta compresió o format suposa.

Indica l’extensió del format i quins son els programes infomàtics que poden editarles.

2Fes un llistat de programari per tractament d’image bitmap i de tractament vectorial.Quina es la diferencia entre ambdòs tipus d’imatge?

Anuncios
Esta entrada fue publicada en Uncategorized. Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s